Hoe trek je de juiste mensen aan in je Facebook groep?

 

 

Elke Facebook groep heeft wel eens dit probleem: Je trekt mensen aan die helemaal niet bij de groep passen en die niet reageren. Ze zijn wel lid en kijken naar de berichten, maar gaan niet interactie met je aan. Deze mensen worden ook zelden klant. Als je veel in-actieve community-leden hebt dan gaat er iets mis in je communicatie.

 

Hoe komt het dat je mensen aantrekt die alleen toekijken, maar zelden reageren?

En wat kan je hieraan doen?

 

Om interactie op een natuurlijke manier te laten ontstaan,
moet er een cultuur van interactie zijn.

Door content te maken die resoneert met je leden, krijg je een sfeer waar het gesprek van nature ontstaat. Er zijn een aantal basisvoorwaarden waar je Facebook-groep aan moet voldoen, om deze cultuur van interactie te krijgen.

1. In de Facebook groep wordt een probleem opgelost

Dit is de basis van internet marketing. Als je de juiste mensen wilt aantrekken, dan moet het duidelijk zijn welk probleem jij en jouw groep aanpakken. Dit geeft richting aan de community, het geeft aan waar de gesprekken over gaan en waar jij bij kunt helpen.

Het probleem is iets waar mensen mee worstelen, waar ze vragen over hebben of waarmee ze aan de slag willen. Als het probleem te algemeen of te onduidelijk is, dan ben je niet in staat om mensen aan te trekken die precies bij jouw groep passen.


2. In de Facebook groep is een vurig verlangen waar we voor gaan

Krachtige communities hebben helder waar ze met elkaar naartoe gaan. Waar vecht je samen voor? Wat is de stip op de horizon waar je naartoe wilt?

Dit is wat wij het vurige verlangen noemen. Waar verlang jij naar, om de wereld een betere plek te maken? Hoe wil jij dat de wereld eruit ziet, waarvoor wil jij door het vuur gaan?

Hoe je dit aanpakt en welke stappen je daarvoor moet nemen, leggen we uitgebreid uit in ons e-book. Het vurig verlangen is niet alleen waar jij in gelooft, maar wat alle community leden met elkaar delen.

Door het vurig verlangen helder te verwoorden, trek je mensen aan die hier ook voor gaan en samen in actie willen komen om dit te verwezenlijken.


3. De Facebook groep heeft vijanden waar we tegen vechten

Een community wordt sterk door gebruik te maken van storytelling concepten. Elk goed verhaal heeft een held die een strijd aan moet gaan. Die held is degene die lid wordt van jouw community. Er is altijd een stip op de horizon, een betere wereld waar hij naartoe gaat.

Zonder strijd in een verhaal is er geen spanning, dat maakt een saai verhaal en een saaie Facebook groep. Daarom vereist een goed verhaal vijanden waar de held tegen vecht. Een community moet ook vijanden hebben. Niet een persoon waar je de strijd mee aangaat, maar bepaalde ideeën, een groepering of een leugen waar de groep zicht tegen verzet.

Hoe duidelijker je deze vijanden zijn, hoe makkelijker je de mensen gaat aantrekken die samen aan de slag willen gaan. Hierdoor ga je ook mensen afstoten die niet in jouw verhaal geloven en dat is juist goed. Zij herkennen zich niet als held in het verhaal en zouden toch nooit actief worden in je community.

Door deze specifieke vijanden te benoemen weet de held waar hij tegen moet vechten. Alleen mensen die ook deze vijanden herkennen zich aangetrokken tot jouw groep.


4. Er is een actie die mensen kunnen nemen

Als je een duidelijk probleem hebt wat de community aanpakt, een vurig verlangen waar je naartoe wilt en als je weet waar je tegen vecht, dan kun je de juiste mensen aantrekken. Je members vinden het dan super interessant wat jij deelt.

Het kan dan nog steeds zijn dat leden niet reageren. Dan is er nog geen cultuur van interactie, maar een cultuur van consumptie. Dit komt doordat ze niet worden uitgenodigd om te reageren.

Ze komen pas in beweging als er een actie is die ze kunnen en willen nemen. Tot welke actie roep je mensen op? Dit kan zijn dat ze hun mening uiten, iets over hun ervaringen delen, vragen stellen, iets uit gaan proberen, etc.

 

Als je deze dingen hebt, dan wordt je Facebook groep een hechte community waar natuurlijke gesprekken ontstaan. Mensen krijgen een connectie met elkaar en met jou als community leider.


Wil je hiermee aan de slag?

Ga eens kijken naar de reacties die jij op dit moment krijgt op je posts. Wat voor reacties krijg jij onder jouw berichten in je community? Zijn dit likes, korte reacties, lange reacties of een combinatie van die drie?

Kijk naar de mensen die wel reageren, zijn dit de mensen die passen binnen het plaatje van jouw ideale klant, zijn dit mensen die jij zou kunnen helpen?

Als alleen mensen reageren die niet bij jou passen, dan gaat er iets mis met je boodschap. Dan sluit jouw content niet genoeg aan bij de onderwerpen die jouw ideale klant wil horen.

Misschien komen er helemaal geen reacties, dan kan het zijn dat wat je deelt niet genoeg uitnodigt om op te reageren, kijk dan naar de call to action (de actie waar je naar vraagt) in het bericht. Wat wil je dat mensen gaan doen?

In de Facebook Live & Groepen voor Ondernemers community willen we je hier graag verder mee helpen. Maak eens een screenshot van een post en deel die in onze community, zodat we er met elkaar over na kunnen denken. 

Over de auteur

Freerk Lap 
Social Media Strateeg en Facebook Live Expert

Met een achtergrond in grafisch ontwerp, video- en internet marketing, webdesign en online community building weet Freerk hoe je de aandacht van je droomklanten pakt en vasthoudt.

P.S. Ben jij een zelfstandige ondernemer, coach of consultant?

Ontdek hoe je zelf impactvolle gesprekken kan hebben op social media, op één van de volgende manieren:

1. Download het SocialFire E-book (29 pagina’s)
Krijg een persoonlijke connectie met toekomstige klanten. Ontdek de methode die wij gebruiken om consistent relaties op te bouwen die resulteren is waardevolle klanten. Download het e-book

2. Word gratis lid van Facebook Live & Groepen voor Ondernemers
De community om te connecten met ondernemers die samen gaan voor authentiek communiceren, impactvolle content en persoonlijke connectie op social media. Nu gratis lid worden.

3. Werk 1-op-1 met mij samen
Ben je opzoek naar direct resultaat, en wil je nu impact maken met jouw content op social media?
Stuur mij dan een mailtje via het contact formulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie & Privacy Beleid

Om je de beste ervaring te geven op onze website willen we je vragen om onze cookies te accepteren.

Privacy beleid | Sluiten
Instellen