Post jij veel content op Facebook, maar lukt het niet om interactie te krijgen?

 

Mensen reageren niet op je posts, gesprekken komen niet op gang… misschien geven ze een like, maar daar houdt het mee op.

Je stopt tijd en energie in het maken van posts op social media. Je hoopt dat het wat oplevert, maar dat gebeurt niet. Misschien wil je nu stiekem van mij horen dat mensen niet reageren, omdat Facebook niet meer werkt voor jouw bedrijf.

Maar Facebook is niet het probleem.

Het heeft alles te maken met hoe jij het aanpakt en hoe jij communiceert.

De waarheid is: Als mensen niet reageren op je content, ligt dat aan JOUW boodschap.

Facebook wil mensen zoveel mogelijk waardevolle content voorschotelen. Of een post waardevol is of niet, meten ze vooral door te kijken of er waardevolle gesprekken door ontstaan.

Interactie onder jouw post zorgt automatisch voor meer organisch bereik. Gebrek aan interactie is een signaal voor het Facebook Algoritme dat jouw content voor anderen niet relevant genoeg is.

Mensen reageren alleen als een onderwerp belangrijk voor ze is. Alles op Facebook draait dus om de vraag of  je in staat bent gesprekken op gang te brengen.

Hoe boeiender een gesprek op jouw posts, hoe vaker mensen terugkomen om te reageren, hoe vaker je posts worden getoond.

Daarom legt Facebook zoveel nadruk op Facebook groepen. Dit zijn de smeltpotten waar mensen bij elkaar komen rond een thema, dat vurige verlangen, waarover ze met elkaar in gesprek willen komen.

Als mensen niet op je posts reageren, is de kans is groot dat die post niet aansluit bij wat jouw doelgroep op dat moment moet horen.

 

Je wilt een boodschap overbrengen met een mooie quote of goede tip, maar het gevaar is dat je zelf niet doorhebt of dit voor jouw doelgroep wel relevant is. 

Jij weet als expert door en door wat iemand nodig heeft om verder te komen… Maar hier simpelweg over vertellen is niet genoeg. Het valt niet op, want mensen weten niet dat ze dit nodig proces nodig hebben.

Hier ligt voor veel ondernemers het probleem. We moeten een shift maken in ons denken.  We moeten mensen helpen bij datgene waar ZIJ op dat moment het meeste aan hebben.

Misschien is dat helemaal geen tip, maar erkenning van hun behoefte of herkenning bij anderen dat ze niet gek zijn. Zij zijn niet de enige met het probleem, er zijn meer.

Die herkennen zorgt voor connectie, en connectie zorgt dat mensen open staan om jouw boodschap te horen.

Als jouw content relevant is voor jouw doelgroep, dan merk je dat meteen:
ze gaan er namelijk op reageren.

Wat moet je doen als je op dit moment geen interactie krijgt op je Facebook posts?

1. Tweak je boodschap

Als je posts niet triggeren om te reageren, moet je het onderwerp aanpassen. Ga dus nadenken over wat mensen écht willen weten.

  • Waarover zouden zij willen praten?
  • Wat zijn onderwerpen waar mensen uit zichzelf op zullen reageren?
  • Waar zijn ze boos over?
  • Wat maakt hen heel gelukkig?
  • Wat maakt hen bang?
  • Waarover zijn ze bezorgd?

Stel je wilt mensen helpen om rust in hun hoofd te krijgen. Jij weet hoe belangrijk dat is en wat mensen helpt om die rust te ervaren. Maar jouw potentiële klanten zijn helemaal nog niet bezig met hun behoefte aan  rust. Ze realiseren zich niet eens dat ze last hebben van stress en rusteloosheid.

Je moet beginnen bij wat mensen herkennen. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeksgegevens plaatsen die werken als een eye-opener. Je kunt vragen stellen waardoor ze zichzelf in deze resultaten gaan herkennen. Zo raak je en behoefte aan iets wat ze ook willen, maar wat op dit moment onbereikbaar lijkt.

Dit is wat wij het vurige verlangen noemen. Waar wil jouw doelgroep uiteindelijk naartoe?

Uit deze vraag komen als vanzelf onderwerpen boven die aansluiten bij jouw doelgroep. Dit zijn bijvoorbeeld dingen waar mensen tegenaan lopen, maar ook leuke gesprekken waar ze blij van worden.

2. Tweak de vorm van de content

Heel veel mensen plaatsen alleen maar mooie statements of quotes. Eigenlijk zeg je daarmee: dit is hoe het zit. Je statement kan van hoge kwaliteit zijn, maar nodigt niet uit om erop te reageren. Want je kunt het er alleen maar mee eens zijn toch?

Om een open gesprek te krijgen, moet je goed starten.  Een community wordt waardevol door boeiende gesprekken, verschillende meningen en nieuwe invalshoeken.

In een natuurlijk gesprek zeg je niet: dit is hoe het werkt, ik zal je vertellen wat jij moet doen. Dan slaat het gesprek gelijk dood. Start een gesprek  met een vraag waarop jij het antwoord niet weet, of nog beter: waarop niet één goed antwoord bestaat.

Er zijn veel verschillende vormen van content die mensen in beweging zetten, zoals een discussiestarter, een challenge, etc. Zorg hierin voor afwisseling.

3. Tweak de media die je gebruikt

Niet alleen met de vorm van de content moet je variëren, ook met de manier waarop je dit aanbiedt: het medium. Je kunt op Facebook veel verschillende media inzetten:

  • Facebook Live
  • Gewone video
  • Geschreven posts
  • Notities (blog-opmaak op Facebook!)
  • GIF’s
  • Afbeeldingen
  • Quotes
  • Polls
  • Raadsels
  • Ask me anything

Het medium dat je kiest moet passen bij de interactie die je op gang wilt brengen. Qoutes krijgen vaak alleen maar likes, maar live video’s leveren goede gesprekken op met je kijkers.

Lukt het met het ene medium niet om interactie te krijgen, probeer hetzelfde onderwerp dan eens in een ander jasje. Blijf experimenteren tot je weet wat voor jouw doelgroep werkt.

Kijk dus goed naar de boodschap, content vorm en media. Zo gebruik je Facebook zoals het bedoeld is en krijg je meer bereik.

 

De barrières om je te vertrouwen worden afgebroken, Je krijgt een diepe, persoonlijke connectie met je doelgroep.

Je krijgt enthousiaste klanten die 100% in je geloven. Want jouw content resoneert met iets in hen. Dat is het vurige verlangen.


Oké, ga het proberen!

Wat ga jij als eerste doen?

Over de auteur

Freerk Lap 
Social Media Strateeg en Facebook Live Expert

Met een achtergrond in grafisch ontwerp, video- en internet marketing, webdesign en online community building weet Freerk hoe je de aandacht van je droomklanten pakt en vasthoudt.

P.S. Ben jij een zelfstandige ondernemer, coach of consultant?

Ontdek hoe je zelf impactvolle gesprekken kan hebben op social media, op één van de volgende manieren:

1. Download het SocialFire E-book (29 pagina’s)
Krijg een persoonlijke connectie met toekomstige klanten. Ontdek de methode die wij gebruiken om consistent relaties op te bouwen die resulteren is waardevolle klanten. Download het e-book

2. Word gratis lid van Facebook Live & Groepen voor Ondernemers
De community om te connecten met ondernemers die samen gaan voor authentiek communiceren, impactvolle content en persoonlijke connectie op social media. Nu gratis lid worden.

3. Werk 1-op-1 met mij samen
Ben je opzoek naar direct resultaat, en wil je nu impact maken met jouw content op social media?
Stuur mij dan een mailtje via het contact formulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie & Privacy Beleid

Om je de beste ervaring te geven op onze website willen we je vragen om onze cookies te accepteren.

Privacy beleid | Sluiten
Instellen