3 manieren om meer reacties en bereik te krijgen op je Facebook-pagina in 2018

Nu Facebook heeft aangekondigd dat specifieke soorten content beter zullen presteren dan andere, is het goed om te weten hoe je in 2018 je facebook-pagina actief meer klanten laat opleveren. Daarbij is interactie op je pagina heel belangrijk.

Goed uitgedachte posts krijgen meer bereik op de tijdlijn van je volgers. Dit noem je het ‘organisch bereik’. Het bereik dat je berichten krijgen zonder hulp van advertenties.

Het organische bereik van je posts kun je zien als je op de link onder het bericht klikt. Zie de GIF hieronder.

Organisch bereik van je berichten op Facebook bekijken, alleen op pagina's (geen profiel).

Waarom het organische bereik van je berichten belangrijk is

Facebook vindt het belangrijk dat berichten authentiek en waardevol zijn voor je volgers. Want waardevolle berichten zorgen ervoor dat mensen langer op Facebook blijven, waardoor meer advertenties kunnen worden getoont en de omzet van Facebook groeit.

Daarom heeft Facebook er belang bij dat mensen alleen leuke berichten te zien krijgen. Hiervoor hebben ze complexe algoritmes gebouwd die op letterlijk duizenden dingen letten om de waarde van een bericht te bepalen.

Organische bereik is dus een goede graadmeter van de populariteit van jouw berichten en daarmee ook de impact die jij kunt maken in de levens van je volgers.

Zo verhoog je het organisch bereik van je berichten: In de liveshow (zie hierboven) heb ik drie manieren gedeeld die helpen om het organische bereik van je facebook-pagina te verhogen.

Manier 1: praat over onderwerpen waar je volgers mee geholpen worden

Plaatjes met zoetsappige quotes, like en win acties, clickbait en andere soorten berichten die geen waarde toevoegen aan de levens van je volgers geven een averechts effect op het organische bereik van je pagina. Doe dit dus niet!

Wat dan wel? Waardevolle content bestaat uit onderwerpen waar je volgers mee geholpen worden. In de liveshow legde ik een aantal voorbeelden uit op basis van de input van deelnemers.

Een paar voorbeelden:

  • Frank organiseert rolstoelvakanties in het buitenland. Zijn volgers hebben er belang bij om goed geïnformeerd te worden over de risico’s en de te regelen zaken die aan zo’n reis vooraf gaan. Is het veilig? Wat kunnen ze verwachten? Hoe zit het met de medicijnen en toegang tot ziekenhuizen? Hij kan dus veel waarde leveren op Facebook met informatieve posts.
  • Saskia is coach voor succesvolle ondernemers die vastzitten in hun bedrijf. Zij kan haar expertise laten zien en veel bereik krijgen door tips en inzichten te geven over onderwerpen zoals time-management en mentale gezondheid. Praktische tips waar mensen echt mee geholpen zijn. Als haar volgers klaar zijn om écht aan de slag te gaan dan is zij ‘top-of-mind’ door haar leerzame berichten.
 

Ken jij het Grote Verlangen van jouw volgers?

Met een zakelijke facebook-pagina is het verleidelijk om over je bedrijf en producten te praten en daar zoveel mogelijk aandacht op te leggen. Dit is niet de meest effectieve manier om Facebook te gebruiken.

Dat zit zo: je volgers willen niet een product kopen, ze willen een probleem oplossen of verlangen vervullen. Als jij over jouw product praat, maar niet over het verlangen dat dit product helpt vervullen, dan trek je geen aandacht.

Dat is waarom Frank en Saskia praktische tips en nuttige informatie delen. Dingen die aansluiten bij het eindresultaat dat hun volgers willen bereiken.

Manier 2: maak wekelijkse video’s waar mensen voor terugkomen

Bovenaan deze blog schreef ik dat Facebook specifieke content meer voorrang gaat geven op de tijdlijn van je volgers. Concreet betekent dat: lange video’s waar je wekelijks terugkerende kijkers mee trekt.

Dat Facebook hier de aandacht op legt is logisch, gezien hun verlangen om de concurrentie aan te gaan met Netflix, Youtube en andere video-streaming diensten. Met het Watch platform dat langzaam wordt uitgerold richt Facebook zich op wekelijkse shows.

Dat is lastig voor jou als ondernemer, want je hebt niet de tijd of de middelen om wekelijks fancy video’s te maken van een kwartier tot een uur. Toch is het belangrijk om te overwegen hiermee aan de slag te gaan.

Hoe kun je zonder veel tijd kwijt te zijn dan toch wekelijks lange video-content plaatsen?

Simpel: met live video!

Manier 3: ga het gesprek aan met je volgers in live video’s

Het is bijzonder makkelijk om een halfuur vol te praten in een live video. Met de juiste technieken kun je daarbij ook veel reacties van kijkers krijgen en een hele interactieve video maken. Dit is ontzettend goed voor het organische bereik van je facebook-pagina.

Engagement is één van de belangrijke factoren waar de alogitmes van Facebook naar kijken om te bepalen of jouw berichten meer organisch bereik krijgen. 

Engagement betekent dat mensen veel comments, likes en hartjes plaatsen. Maar ook ‘wow’, ‘grappig’ en ‘boos’ reacties tellen voor positieve engagement. Als je bericht wordt gedeeld is dat ook een goede indicator.

Dat alles samen vormt een goede basis voor de ‘engagement’ van jouw bericht. Wat ook ontzettend goed om het organische bereik te boosten is de kijktijd van je video’s.

Een gewone video van een paar minuten wordt door 1000 mensen gemiddeld zo’n 10 seconde bekeken. De ene persoon kijkt hem uit, de ander scrolt direct door. Samen vormen zij dat gemiddelde.

Een LIVE video heeft een gemiddelde kijktijd van 2,5 minuten. Dat is een verbetering van duizenden procenten! Hoe blij denk je dat de Facbook algoritmes zijn met een video waar de kijktijd zoveel hoger is? Precies. Het organische bereik van je video is dus een belangrijke factor.

Starten met Facebook Live

Wil jij ook de kracht van live video op Facebook ervaren? Word lid van de facebook community voor live ondernemers en krijg gratis tips en tricks om op weg te gaan met live video.

Ben je al eens live geweest en zou je graag echte resultaten behalen met jouw live video’s? Dus niet alleen meer kijkers krijgen, maar ook van kijkers betalende klanten maken? Doe dan mee met de workshop die ik binnenkort geef. Klik hier om de workshop te bekijken.

Over de auteur

Freerk Lap 
Social Media Strateeg en Facebook Live Expert

Met een achtergrond in grafisch ontwerp, video- en internet marketing, webdesign en online community building weet Freerk hoe je de aandacht van je droomklanten pakt en vasthoudt.

P.S. Ben jij een zelfstandige ondernemer, coach of consultant?

Ontdek hoe je zelf impactvolle gesprekken kan hebben op social media, op één van de volgende manieren:

1. Download het SocialFire E-book (29 pagina’s)
Krijg een persoonlijke connectie met toekomstige klanten. Ontdek de methode die wij gebruiken om consistent relaties op te bouwen die resulteren is waardevolle klanten. Download het e-book

2. Word gratis lid van Facebook Live & Groepen voor Ondernemers
De community om te connecten met ondernemers die samen gaan voor authentiek communiceren, impactvolle content en persoonlijke connectie op social media. Nu gratis lid worden.

3. Werk 1-op-1 met mij samen
Ben je opzoek naar direct resultaat, en wil je nu impact maken met jouw content op social media?
Stuur mij dan een mailtje via het contact formulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie & Privacy Beleid

Om je de beste ervaring te geven op onze website willen we je vragen om onze cookies te accepteren.

Privacy beleid | Sluiten
Instellen