Facebook Live – 4 dingen die je moet veranderen om meer interactie te krijgen.

 

Hoe zou het zijn als je een live video zou starten en de kijkers al op je zitten te wachten? Als ze gelijk vanaf het begin het gesprek met je aangaan, en de tijd nemen om reacties te schrijven? Hoe zou het zijn als er constant goede gesprekken ontstaan?

Het is mogelijk! Het vraagt alleen om een andere aanpak voor Facebook Live video’s dan wat de meeste mensen nu doen.
In deze blog laat ik 4 dingen zien die je moet doen om dit te bereiken:

  1. Doe een stapje terug
  2. Spreek emoties aan
  3. Maak een interactie sandwich
  4. Creëer een cultuur van interactie

Dit is het probleem bij veel Facebook Live video’s: het wordt ingezet als een gewone video met een laagje interactie er overheen. Dat is makkelijk voor jezelf. Als je live gaat hoef je niet bang te zijn dat het perfect moet zijn. Je vertelt gewoon je verhaal, en aan het einde ga je misschien nog even kijken of er opmerkingen zijn. Die aanpak voelt wellicht veilig en makkelijk, maar zo  laat je veel liggen.

Als je Facebook Live goed wilt inzetten, moet je interactie stimuleren.

 

Wat moet je doen om in een Facebook Live video interactie te krijgen?

 

  1. Doe een stapje terug.

Facebook Live vraagt een andere werkwijze dan gewone video. In plaats van alleen maar zenden, moet je  het gesprek aangaan. Dat betekent een stap terug doen van je podium, zodat er ruimte komt voor wat de kijker belangrijk vindt.  Waar loopt hij tegenaan? Wat is op dit moment zijn uitdaging? Als jij je daarop richt, zal een open gesprek ontstaan.

  1.  Spreek emoties aan.

Een live video is meer dan feitelijke informatie delen. Feiten leveren namelijk geen gesprek op. Maar ervaringen en emoties doen dat wél. Ga dus in op het gevoel dat mensen bij een onderwerp hebben. Hoe staan ze erin? Wat doet het met hen?

Heb je in een programma of op social media wel eens iets langs zien komen dat je zo raakte, dat je wel MOEST reageren? Met name rond actuele thema’s ontstaan vaak gepassioneerde discussies. Denk eens aan de verhoging van de AOW-leeftijd, en wat dat bij mensen losmaakt.

Of denk aan hoe je reageert als een goede vriend vertelt dat ze een baby verwachten. Het raakt je emoties, waardoor je wel móet reageren. Als je dat soort reacties weet op weet te roepen, ben je in staat om ook in je live video interactie te krijgen.

  1. Maak een interactie-sandwich

Zie interactie als een lekker broodje. Je stelt een vraag, vervolgens vertel je zelf iets over die vraag.  Zo geef je mensen tijd om na te denken en te reageren. Daarna ga je naar de comments in de chat en reageer je op de dingen die mensen typen.

De Interactie Sandwich ziet er zo uit:

  • Stel de vraag
  • Geef een aantal voorbeelden van antwoorden
  • Geef zelf antwoord op de vraag
  • Reageer op de reacties
  1. Creëer een cultuur van interactie.

Mensen moeten eraan gewend raken dat ze in je community en je live video’s het gesprek aangaan. Het moet vanzelfsprekend worden om op elkaar te reageren. Een cultuur van interactie betekent dat dit de norm wordt. Iedereen doet mee en iedereen weet dat jij ook weer op hen reageert.

Als je open staat voor het gesprek in Facebook Live,  zal je merken dat mensen uit zichzelf klaar zullen zitten voor de volgende video. Je zult zien dat ze betrokken zijn en gaan reageren.

Als je live video op deze manier gaat inzetten, wordt het een perfect platform om het gesprek te starten. Zo bouw je aan de relatie met je volgers. Dan worden ze enthousiast over jouw boodschap.  Dan willen ze met jou werken.

 

Welke van deze stappen moet jij nu aan werken?
Deel je ervaringen in onze community of stuur mij een berichtje.

Over de auteur

Freerk Lap 
Social Media Strateeg en Facebook Live Expert

Met een achtergrond in grafisch ontwerp, video- en internet marketing, webdesign en online community building weet Freerk hoe je de aandacht van je droomklanten pakt en vasthoudt.

P.S. Ben jij een zelfstandige ondernemer, coach of consultant?

Ontdek hoe je zelf impactvolle gesprekken kan hebben op social media, op één van de volgende manieren:

1. Download het SocialFire E-book (29 pagina’s)
Krijg een persoonlijke connectie met toekomstige klanten. Ontdek de methode die wij gebruiken om consistent relaties op te bouwen die resulteren is waardevolle klanten. Download het e-book

2. Word gratis lid van Facebook Live & Groepen voor Ondernemers
De community om te connecten met ondernemers die samen gaan voor authentiek communiceren, impactvolle content en persoonlijke connectie op social media. Nu gratis lid worden.

3. Werk 1-op-1 met mij samen
Ben je opzoek naar direct resultaat, en wil je nu impact maken met jouw content op social media?
Stuur mij dan een mailtje via het contact formulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie & Privacy Beleid

Om je de beste ervaring te geven op onze website willen we je vragen om onze cookies te accepteren.

Privacy beleid | Sluiten
Instellen