Hoe kun je zorgen dat er meer mensen bij je live video’s komen kijken?

Als je net begint met Facebook Live dan kan het goed zijn dat je 0 kijkers hebt. In dit blog geef ik je 4 manieren om meer kijkers te krijgen. Ook wil ik je laten zien waarom het niet erg is om geen live kijkers te hebben.

Allereerst is het handig om te weten dat je niet je zorgen hoeft te maken als er geen kijkers zijn. Het is namelijk zo dat 90% van alle mensen achteraf de video terug zal kijken.  Hoe groot je kanaal ook is: dit zal altijd het geval zijn. Het is natuurlijk wel mooi als er heel veel mensen live kijken want daarmee groeit het bereik van je pagina aanzienlijk!

Uiteraard heb je het liefst zoveel mogelijk live kijkers om het gesprek met mensen aan te gaan. Daarvoor moeten ze wel komen opdagen.

Hier volgen 4 manieren om te zorgen dat je veel kijkers in je live video’s krijgt.

Manier 1: Maak van je livevideo’s een liveshow en promoot deze met live vlogs

Er is een verschil tussen liveshows en live vlogs: Een live show is een wekelijks terugkerend programma met goede onderwerpen die je kijker interessant vindt. Je levert daarbij een consistente hoge kwaliteit.

Die kwaliteit zit in beeld en geluid maar ook in jouw presentatie. Het verschil met een livevlog is dat een liveshow altijd op een vaste tijd is en ook vooraf aangekondigd wordt.

Een livevlog is een spontane video die je maakt op welk moment je maar wil. Zo’n video gebruik je om je liveshow aan te kondigen of om en inzichten delen op de plek waar je op dat moment bent.

Een liveshow heeft elke week of zelfs elke dag een ander thema. Je weet precies wanneer je wat moet zeggen, en hoe je mensen mee laat praten zodat ze onderdeel worden van de community rondom de liveshow.

Manier 2: Promoot je liveshow op zoveel mogelijk plekken

Ik heb gemerkt dat: hoe meer je promoot, hoe meer kijken als je krijgt. De platformen waarop je live gaat zullen niet zorgen voor jouw zichtbaarheid. Hier ben je zelf verantwoordelijk voor.

Facebook en Youtube proberen zoveel mogelijk waardevolle content te laten zien aan de mensen die op dat moment online zijn. Facebook kijkt bijvoorbeeld altijd of het algoritme jou kan plaatsen in the tijdlijn van je volgers, zodat je meer live kijkers krijgt. Hiervoor moet je video echter wel genoeg activiteit hebben.

Maar om die activiteit te krijgen moet je kijkers hebben. Het is een kip of ei verhaal.

Je zult zelf ook veel moeten doen om te zorgen dat die mensen dat werkelijk komen kijken. Het is daarom belangrijk dat jezelf promoten wanneer je live gaat!

Met een liveshow ga je altijd op een vast moment live. Dit betekent dat je mensen ook altijd daar naartoe kunt besturen. Promoot je liveshow dan ook op alle plekken waar je op dit moment al aanwezig bent.

Promoot de video op zoveel mogelijk plekken. Denk aan Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube en niet te vergeten: je email- en chatbotlijsten.

Manier 3: Train kijkers om te komen kijken

Veel ondernemers die ik spreek willen weten wat de beste tijd is om live te gaan. Het antwoord is: dat hangt helemaal af van jouw agenda!

Kies de tijd en de dag van de week waarop jij het meeste ruimte hebt. Zelf ben ik bijvoorbeeld elke woensdag ochtend live omdat ik dan de meeste ruimte heb in mijn agenda en omdat ik om 10 uur lekker fris ben en daardoor een goede liveshow kan geven.

Het zou kunnen zijn dat ik ’s svonds om 9 uur meer kijkers zou hebben, maar ik wil niet tot diep in de avond bezig zijn met mijn werk.  Er moet ook een ruimte zijn voor mijn gezin!

Ik train mensen die mijn liveshow kijken daarom ook om elke week woensdagochtend om 10 uur te komen kijken. Er zijn steeds meer mensen die elke week komen kijken en meedoen met het programma.

Live video’s maak je niet veel eventjes, om er na een maand weer mee te stoppen. De kracht zit in de consistentie.  Je haalt er de meeste waarde uit door het elke week te doen en voor een langere periode. Op deze manier laat je zien dat je authentiek bent dat je kwaliteit levert. Ook toon je zo aan dat je iemand bent die bij zijn woord blijft. Dit zijn allemaal belangrijke voorwaarde om nieuwe klanten aan te trekken!

Manier 4: Bouw een community rondom de liveshow

Een actieve community kan nieuwe klanten opleveren en bindt mensen samen. Als jij de influencer bent dit dit in werking stelt, dan zul je zien dat je automatisch meer volgers krijgt. Vrienden voegen elkaar aan groepen toe, en Facebook vraagt mensen soms ook om lid te worden als hun vrienden dat al zijn.

Het gaat erom dat je een plek heb waar mensen samenkomen om te praten over de thema’s die jij behandelt. Zo heb ik bijvoorbeeld de gratis Facebook live voor ondernemers community.

Hier leren ondernemers om de eerste stap te zetten en live te gaan op Facebook. Dit is voor veel mensen een grote drempel, en in de community heb ik een veilige plek gecreëerd waar mensen kunnen oefenen zonder dat te worden uitgelachen of veroordeeld.

Dit is in mijn geval een belangrijke eigenschap maar in jouw community. Bij jou kan iets anders belangrijk zijn.

Wat heel goed werkt is om enkele minuten of een half uur voor je live show in deze community live te gaan met een vlog, zodat je een aankondiging kunt doen voor het programma.

Een live show hou je altijd op je zakelijke facebook-pagina omdat je op die manier meer mensen bereikt, dan in een groep of op je facebook profiel.

Tot slot

Jij bent zelf verantwoordelijk voor de promotie van jou live videos.  Dus ga aan de slag en kondig aan dat je live gaat zodat je meer kijkers krijgt!

Wat hierbij natuurlijk heel belangrijk is, is een onderwerp dat echt aanspreekt.  Als je video’s maakt waar niemand in geïnteresseerd is dan wordt het natuurlijk lastig om daadwerkelijk kijker te krijgen.

Het is daarom belangrijk dat je het grote verlangen van je volgers kent en weet waarom zij jou willen volgen of Waarom zijn jouw producten zouden willen kopen.  Dit klinkt misschien heel logisch maar toch ligt het niet altijd voor de hand!

Klik op deze link om een live video te bekijken waarin ik uitleg hoe je onderwerpen bedenkt die aansluiten bij het verlangen van jouw volgers.

Als je hulp wilt bij het verzinnen van goede onderwerpen, of coaching wilt om een betere live video’s te maken dan kun je hier klikken voor een kennismakingsgesprek.

Over de auteur

Freerk Lap 
Social Media Strateeg en Facebook Live Expert

Met een achtergrond in grafisch ontwerp, video- en internet marketing, webdesign en online community building weet Freerk hoe je de aandacht van je droomklanten pakt en vasthoudt.

P.S. Ben jij een zelfstandige ondernemer, coach of consultant?

Ontdek hoe je zelf impactvolle gesprekken kan hebben op social media, op één van de volgende manieren:

1. Download het SocialFire E-book (29 pagina’s)
Krijg een persoonlijke connectie met toekomstige klanten. Ontdek de methode die wij gebruiken om consistent relaties op te bouwen die resulteren is waardevolle klanten. Download het e-book

2. Word gratis lid van Facebook Live & Groepen voor Ondernemers
De community om te connecten met ondernemers die samen gaan voor authentiek communiceren, impactvolle content en persoonlijke connectie op social media. Nu gratis lid worden.

3. Werk 1-op-1 met mij samen
Ben je opzoek naar direct resultaat, en wil je nu impact maken met jouw content op social media?
Stuur mij dan een mailtje via het contact formulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie & Privacy Beleid

Om je de beste ervaring te geven op onze website willen we je vragen om onze cookies te accepteren.

Privacy beleid | Sluiten
Instellen