De 4 Webinar Trends van 2018

Dit is geen blog om jou te overtuigen van de kracht van webinars. Een webinar is al heel wat jaren de beste manier om online producten te verkopen. Het probleem is: dit weet bijna iedereen en je schoonmoeder.

Je wordt doodgegooid met reclames voor webinars, en eerlijk gezegd…de inhoud is meestal niet indrukwekkend.

In dit blog lees je over 4 ontwikkelingen en trends waar jouw webinars in 2018 een indrukwekkend onderscheid gaan maken.

Dit blog schrijf ik naar aanleiding van de live video die ik heb gemaakt samen met Eeuwit en Sifra van WebinarWinkel.nl. Zij zijn de experts op het gebied van camera’s, licht en geluid voor een prachtige, professioneel webinar.

Webinar ontwikkeling  #1: Maak je webinar super persoonlijk met live video in plaats van een powerpoint

Is het je wel eens opgevallen dat 90% van alle webinars hetzelfde zijn? De eerste tien minuten is de gever van het webinar eventjes in beeld en vervolgens zie je de resterende 75 minuten een powerpoint met tekst.

Super saai, en behoorlijk onpersoonlijk. Bij verkopen op internet draait alles om vertrouwen creëren. Hoeveel vertrouwen wekt het op als iemand je niet in de ogen wil kijken?

Aan de techniek ligt het niet. Die is er wel. Je kunt een webcam gebruiken, of professionele camera’s zoals WebinarWinkel die aanbiedt.

Het komt hier op neer: maak contact met de kijker! Dan voelt de kijker zich gezien en gehoord. Dit betekent ook dat je reageert op mensen in de chat.

 

Webinar ontwikkeling #2: Bouw eerst aan de relatie, geef dan pas het webinar.

De aandachtsboog van je kijkers is super kort en dun verspreid. Er zijn zoveel pingeltjes en rinkeltjes die de aandacht krijgen van je kijker trekken. Die 90 minuten die hij aan jouw webinar moet geven, dát is een flinke tijdsinvestering.

Als iemand jou nog niet goed kent, weet hij nog niet dat jij super waardevolle inhoud hebt.

Wist je dat je met dezelfde software en apparatuur die je voor het webinar gebruikt, ook video’s kunt maken op Youtube of  Facebook? Op die manier kun je alvast gratis tips en tricks delen om mensen te laten zien wat je kan.

Ook kun je op die manier alvast mensen leren kennen. Reageer op vragen, bouw aan relaties. Ook op je Facebook pagina, blog of instagram berichten.

Klinkt dit allemaal wat vaag? Bekijk deze live video eens, waar ik erop induik waarom het belangrijk is om gratis kennis weg te geven.

Door eerst te investeren in je potentiële klanten kun je relaties opbouwen, waardoor je later een product kunt verkopen.

 

Webinar ontwikkeling #3: Hoger niveau, betere resultaten

Webinars zijn inmiddels niet meer weg te denken uit een goede online sales strategie. Maar door de grote hoeveelheid webinars val je ook niet meer op. Denk aan de reclames in de krant, of de straatborden in de winkelstraat. Hoe meer mensen dezelfde strategie gebruiken, hoe minder iedereen opvalt.

Maar er is wel een manier om eruit te springen. Verhoog het niveau van je webinars op alle fronten. Door te investeren in professionele live video techniek, maak je een groot onderscheid.

Maar niet alleen de techniek, ook de presentatie kan een stuk beter. Hierboven noemde ik al even de verandering van praatje-plaatje naar live video webinars. Maar je kunt nog veel meer doen.

  • Zo kun je vooraf opgenomen video’s afspelen;
  • Of iemand op afstand interviewen;
  • Je kunt de reacties van kijkers in beeld brengen;
  • Met meerdere camera’s een echte talkshow creëren in je eigen bedrijfspand!

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Hoe kan het dan dat er nog maar zo weinig mensen zijn die op een hoog niveau webinars maken? Omdat het ook best lastig is om een goed concept te bedenken!

Dat is waarom ik samen met WebinarWinkel bij jou op locatie kan komen om een professionele webinar studio te ontwerpen. Neem even contact op als je hier meer over wil weten.

 

Webinar ontwikkeling #4: Meer content op social media

Je geeft webinars, je hebt ook sales, maar wil graag meer mensen bereiken. Dan zou je meer kunnen adverteren, maar we bespraken eerder in dit blog al dat koude leads (mensen die nog nooit van je gehoord hebben) niet zo snel een webinar gaan volgen als mensen met wie je al een relatie hebt opgebouwd.

Investeer daarom tijd en aandacht in het maken van wekelijkse content op social media. Dit kan heel makkelijk met dezelfde apparatuur die je ook voor je webinars gebruikt.

Facebook en Youtube hebben allebei de mogelijkheid om live video te creëren. Dit zijn dan net webinars, maar zonder verkooppitch. Het doel van deze live video’s is om simpelweg kennis en tips te delen.

Je pakt een onderwerp uit jouw vakgebied en bedenkt daarbij een aantal tips die je kunt geven. Bijvoorbeeld als je een boekhouder bent: 4 manieren om binnen een maand je complete boekhouding op orde te hebben voor geheel 2018. 

Vervolgens maak je een live video waarin je deze tips kosteloos met mensen deelt. Als je kijkers hebt, ga je met hen in gesprek. Wat nou als er geen kijkers zijn? Geen probleem! Dan vertel je de vier tips en sluit je de video af.

Live video’s werken ontzettend goed om relaties op te bouwen met mensen, in het bijzonder als je veel live kijkers hebt.

Maar hoe krijg je die kijkers? Daarvoor gebruik je traditionele marketing methodes, zoals een opt-in naar je e-maillijst (je stuurt mensen een mailtje met de link naar waar je live gaat) of je stuurt tweets, linkedin berichtjes, enzovoort.

Je zet al je middelen in om aandacht te vestigen op je live video’s.

Als je wekelijks gratis content deelt op social media, zul je zien dat meer mensen je gaan volgen. Je zult langzaam maar zeker steeds meer kijkers krijgen. Het gebeurt bij veel van mijn klanten zelfs dat ze geen webinars meer hoeven te houden met een verkooppitch, omdat mensen al enthousiast zijn over hun producten dankzij de gratis content.

Wil je ontdekken hoe je dat doet? Neem dan contact met mij op, want ik help je graag om zelf ook live video’s te maken.

Of download mijn E-book met 51 ideeën voor live video. Dan krijg je alvast super veel inspiratie voor je eigen live video’s!

Over de auteur

Freerk Lap 
Social Media Strateeg en Facebook Live Expert

Met een achtergrond in grafisch ontwerp, video- en internet marketing, webdesign en online community building weet Freerk hoe je de aandacht van je droomklanten pakt en vasthoudt.

P.S. Ben jij een zelfstandige ondernemer, coach of consultant?

Ontdek hoe je zelf impactvolle gesprekken kan hebben op social media, op één van de volgende manieren:

1. Download het SocialFire E-book (29 pagina’s)
Krijg een persoonlijke connectie met toekomstige klanten. Ontdek de methode die wij gebruiken om consistent relaties op te bouwen die resulteren is waardevolle klanten. Download het e-book

2. Word gratis lid van Facebook Live & Groepen voor Ondernemers
De community om te connecten met ondernemers die samen gaan voor authentiek communiceren, impactvolle content en persoonlijke connectie op social media. Nu gratis lid worden.

3. Werk 1-op-1 met mij samen
Ben je opzoek naar direct resultaat, en wil je nu impact maken met jouw content op social media?
Stuur mij dan een mailtje via het contact formulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie & Privacy Beleid

Om je de beste ervaring te geven op onze website willen we je vragen om onze cookies te accepteren.

Privacy beleid | Sluiten
Instellen